top of page

ספר היצירה במהדורת שירה

בשנת תשס"ד (2007) הוצאתי מהדורה של ספר יצירה יחד עם תמימה זיסקינד. הנה ההסבר שכתבתי אז על הספר. ניתן להזמין את המהדורה דרך המוציא לאור - הוצאת אבן חושן

קישוט ירוק.png

"ספר יצירה"  נחשב לספר היסוד של הקבלה וזכה לפרשנויות רבות, הן לפרשנות מסורתית והן למחקר אקדמי מקיף. הספר עצמו קצר מאד, אולם במהדורות שהופיעו עד היום, הטקסט גופא מוקף פירושים רבים, קדומים ומאוחרים, המקשים  על קריאת המקור המתומצת, הן מפאת העומס הוויזואלי הכרוך בהם והן בשל המורכבות הרעיונית שהפרשנות מציגה, המצריכה  הבנה  מעמיקה של עולם המושגים הקבלי ו/או הפילוסופי.

 

על מנת לאפשר לציבור הרחב נגישות לספר, סידרנו את הטקסט בצורה של שירה וניקדנו אותו. עמלנו רבות על גרסת הספר (אין גרסה אחת מוסכמת לספר יצירה, לא במהדורות המסורתיות ולא לפי המחקר המדעי) על מנת להגיע לטקסט זורם ובהיר המשקף את יופיו ההיולי ,עוצמתו הרבה של ספר יצירה וערכו הפיוטי.

 

ספר יצירה נחשב לספר קשה במיוחד להבנה, כדרכם של ספרי סוד, המגלים טפח ומכסים טפחיים. אנו טוענים שבמהותה, הספר מצטיין דווקא בפשטותו, שהתכסתה בשכבות רבות של נוסח לא מדויק ופרשנות רבה. לפי דעתנו, ספר יצירה כשמו כן הוא – המדריך העברי הקדום והאולטימטיבי ליצירה ויצירתיות בכל תחום שיעלה על דעת – מאומנות החיים עד אומנות התקשורת בין אדם לבין עצמו, בין אדם לסביבתו. הספר מיוסד על אבני הבניין, שהן כ"ב אותיות האלף-בית ועשר הספרות מאחד עד עשר, המתבטאים בשלשת הממדים של המציאות – עולם (חלל), שנה (זמן), ונפש (אישיות). המחבר העלום (באופן מסורתי הספר מיוחס לאברהם אבינו – אי אפשר עדיין לתארך אותו במדויק, ויש הממקמים את הופעתו הראשונה בתקופת בית שני) פורס את תפישתו בשפה פיוטית ומדויקת המכה בקורא ומהדהד בו שוב ושוב, ומזמינו להעמיק בטקסט, להחילו ולהכילו. הניקוד בספר מופיע בצבע בהיר, על מנת לקבע כמה שפחות את הטקסט החי המתחדש בכל פעם שקוראים אותו. צירפנו כאן דף המדגים קטע אחד של נוסח קדום מול הנוסח האקלקטי שלנו.

 

אנו מאמינים שבזכות הצורה בה בחרנו להציג את ספר היצירה, הספר ייפתח לראשונה גם בפני קוראים שאין להם ניסיון קודם בקריאת ספרים מעין אלו. הספר הודפס בהידור ובכריכה קשה, ליצור הלימה אסתטית בין הטקסט התמציתי והמדויק לבין קנקנו. 

 

בעקבות הפופולריות הרבה של לימוד הקבלה, אנו מקווים שהמהדורה החדשה תתווך בין הטקסט הקדום לבין הקורא בן-זמננו, ותפתח לו שער להבנת מקור שנדמה היה כסתום עד עכשיו, ולהנאה לנוכח עוצמתו השירית. 

bottom of page